Prylutmaningen 52 veckor / vecka 7

Jag ville som sagt komma undan plast-vattenflaskan och nej, jag kan inte blåsa glas. Men jag kan sy. Efter lite rotande i vår bod hittade jag denna gamla vattenflaska från krigsmakten (försvarsmakten kallas det nu, krigsmakten kallades det fram till 1975). Fodralet var av tjock vadmal, inte så jätte snyggt. 


Så jag sydde ihop lite lappar och vips hade jag ett fint fodral.  



Tänker att alla i min familj ska ha en egen sånhär vattenflaska. Min man har stått model för min, jag tror att han vill ha en annan färgskala på sin.

Summa sumarum:

En plastvattenflaska, med vatten, kostar runt 20 kronor och tar väl ca tre minuter att köpa.

Krigsmaktens flaska kan man köpa för ca 45 kr på internet om man inte har turen att snubbla över ett militärt överskottslager. Tygbitarna kan sammanlagt kosta 10 kr och fodralet tog ca en timme att sy. 


Plastflaskan                  20 kr 3 min
Krigsmaktens flaska     -50 kr 60 min 
                                 = -30 kr -57 min

Min nya flaska kan man ju använda om och om igen, det finns inte så mycket som kan slitas eller gå sönder och vatten från kranen är ingen kostnad. Så även fast priset är "högre" på den nya flaskan kommer man ju upp i 50 kr ganska snabbt när man köper plastflaskor.

Inga kommentarer: