Hur man gör ett hjärta

Ett origami-hjärta alltså.

1. Använd dig av ett origami-papper eller ett annat fyrkantigt papper.
2. Börja med att lägga den "färgade" sidan ner. 
3. Vik pappret på mitten, öppna och snurra en "sida". Vik igen. 
4. På pappret har du nu ett kors.
5. Vik in ena sidan till mitten-viket på pappret.
6. Vik in den andra sidan likadant.
7. På pappret har du nu som två små "fyrkanter". I varje "fyrkant" ska du vika ett kors . Detta gör du genom att vika ner ena hörnet på "fyrkanten" till den motsatta sidan i mitten.
8. Samma sak som nr 7.
9. Nu har du alltså ett vikt kryss i varje "fyrkant"
10. Vik in ena kortänden till kryssets mitt. Vik upp igen. Gör samma vikning på andra sidan.
11. Vik in en hörnet till den vikning du gjorde i nr 11.
12. Vik in alla hörn.
13. Nu ska ditt papper se ut så här.
14. För ihop hörnen på ena sidan.
15. Sen på andra sidan.
16. Tryck ihop hörnen så att de möts. De ska bara snudda vid varandra, inte ligga omlott. Man börjar nu se hjärtats form.
17. Tryck in ett finger "under och mellan hjärtspetsarna". Tryck in pappret på undersidan så att hjärtat blir platt.
18. Lägg ner pappret på bordet och tryck till alla kanter.
19. Nu ska du göra hörnen lite rundare. Stoppa in ett finger i hjärtspetsen. 
20. Vik in den "kantiga" sidan inuti hjärtspetsen. Gör samma på andra hjärtspetsen.
21. Nu har du ett väldigt spetsigt hjärta. För att få det runt viker du in spetsen i hjärtat.
22. FÄRDIG!

Och om du inte förstår är det bara att fråga! Jag hjälper gärna!



Om man vill kan man sätta ihop några hjärtan med tråd 
så får man en fin girlang. 
Denna gjorde jag i morse. Nu ligger den i ett kuvert till någon som inte vet om att den kommer.
 För jag tycker verkligen att det är roligt att dela 
med sig av idéer och saker jag själv skapat. 
Hoppas mottagaren blir glad!

2 kommentarer:

Hela Konkarongen sa...

Jag klarade det på första försöket och det kan bara betyda en sak: Riktigt bra beskrivning! Heja dig Johanna, jag blir så inspirerad!

Kram
Karin

Unknown sa...

Vad roligt! Vad gjorde du hjärtat till?