Det där man vill visa upp men inte se



(Hamnade i en diskussion på Instagram idag.  

Jag älskar att slänga käft och att diskutera ämnen jag är i alla fall lite insatta i. Dels för att det är kul och dels för att man får nya infallsvinklar.
Jag håller mig dock ganska ofta från att börja diskutera om det är en skriven text och om det är för mig främlingar som skrivit texten (iaf privatpersoner). Främst pga att det är svårt att "läsa av" en text. Även fast man skriver med ett leende på läpparna kan det ibland tolkas som om man är skitsur. Idag blev det nog inga missförstånd, men jag höll mig ganska lugn också. Och eftersom jag känner att jag vill få ur mig mer, så skriver jag av mig här! (OBS, jag diskuterar GÄRNA i kommentarsfältet).)

…….

Mitt mål var ju att göra alla julklappar själv eller loppa dem i år. Det gick till viss del, men inte helt och hållet. Det var mest maken som pysslade, men mer av det i en "Veckans prylutmaning"!

Så var det bara någon dag kvar till julafton och vi ville köpa en present till ungen. Jag och min make ratar de flesta stora leksaksaffärer, de känns mest som hell on earth för oss. Så vi hamnade på barnavdelningen på Åhléns inne i Stockholm city. Det var julstress deluxe och konsumtionshetsen var påtaglig. Vi kikade runt ett tag och hittade det vi var ute efter. En Duplo byggsats. I plast. Jag vet, men det är hållbart, prisvärt och vi kommer kunna sälja vidare när ungen inte har användning för det. Vi köper mest begagnat Duplo och det vi köper extra är de mera "nischade" detaljerna. 

Det var lång kö till kassan så jag gick ett extra varv och tittade  på alla miljontals prylar. 

(Som jag nämnt tidigare har jag ändrat mitt seende helt och hållet sedan jag började "Veckans prylutmaning". Jag känner mig mer medveten och kritisk till prylar. Det betyder dock inte att jag aldrig köper skit.)

Mina ögon drogs direkt till det som är tillverkat så att det ska se "handgjort ut". Alltså de lite "finare" barnprylarna. Prylarna man ska kunna visa upp lite så där extra. Kunna visa upp och känna sig lite stolt över att man inte valde den där masstillverkade plastskiten. Det där unika. Det handgjorda.


Den här tex.


En liten räv. Söt va? Definitivt inte gjort av en maskin.
Helt klart bättre än något billigt polyester-gossedjur.


 Designat i Danmark? 
Nästan närproducerat kan man väl säga? Och unik


Men vänta, hur går detta till? Handgjord, och designad i Danmark. Hur kan det då bli så billigt? För 269 kr är billigt för ett virkad gossedjur som är unikt.



Svaret; Made in China.

Det fanns en hel del andra virkade "design" prylar för barn och de flesta jag såg var "Made in China". 

Jag utgår från att färgen som garnet är färgat med inte är miljövänligt. För det skulle nästan helt säkert företaget ha skyltat med, tror jag. Fast den stora frågan för mig är vem har virkat? Hur är arbetsförhållandena? 

Du kanske tycker jag är hård? Märket Sebra verkar ju vara ett relativt litet företag med väldigt tilltalande produkter. Men jag kan inte hitta deras miljöpolicy. Företaget har säkert någon slags policy, jag kan inte hitta den bara. Om du hittar den får du gärna meddela mig så tar jag genast tillbaka allt som jag har fel om. 

Oavsett tror jag att prislappen skvallrar om att något inte står rätt till.

Jag tycker det är att luras lite. Alltså att göra produkter visuellt mer miljövänliga. I garn eller trä t.ex.. 
För vad är garnet färgat i? Det vet vi inte. Vart är träet odlat? Oftast vet vi inte. Vad är träet målat med? Inte en aning. Men trä är väl i alla fall bättre än plast? 

Vi vill ju så gärna vara miljömedvetna. Vi vill hjälpa till och bidra till en bättre och renare värld. Men vi glömmer ofta att tänka ett steg längre

Jag vet att det blir näst intill stört omöjligt att tänka om allt. Men låt tanken vandra nästa gång du ska köpa något. 

Bara för att.



2 kommentarer:

Fifi sa...

Jag tycker det är skitbra att du tar upp det här, vi är många som behöver öppna ögonen lite mer!

jenny sa...

Fantastiskt bra att du tar upp detta!! ♡