Slynggaffeln, I love you

I senaste numret av Hemslöjd läste jag om slynggaffeln och blev, som många gånger förut, besatt. Läs mer här!

Med slynggaffeln gör man fyrkantiga snoddar.
I artikeln i tidningen berättas det om hur det tillverkades tyglar, upphägningsband och tvätt-linor med slynggafflar, förr i tiden alltså. Så själva användnings området är brett. 
Jag tänker att jag kan göra halsbands-snoddar, band till kläder, snoddar till ja, allt möjligt.

I artikeln står det också att det är väldigt enkelt att göra, passar perfekt till slöjd-nyfikna barn. Och eftersom jag jobbar med barn och älskar slöjd så kör jag på. Detta är alltså min "jobb slynggaffel", den är liten och har självklart fått ett hem.




Blommor. 

Döskalle, initialer, och år.

Här har jag börjat "slunga". 
Fort går det och kul är det!
Här finns en bra video-tutorial.

 Den fyrkantiga snodden.

Denna gaffel ska bli min privata. Den är av ek och är mycket större än den första. Jag vill även smycka den mer detaljrikt. Helst vill jag att denna sköna böna ska rita något vackert!

Inga kommentarer: